Consent choices
 

Bouwbedrijf en digitale marketing: waar kan je scoren?

AANGEBODEN DOOR proximus

bouwbedrijf-digitale-marketing.jpg

Ook voor kleine bouwbedrijven of bouwprofessionals begint de zoektocht van de (potentiële) klant online. Je kan als ondernemer veel winnen, maar ook kansen laten liggen. We helpen je op weg met deze vijf aandachtspunten.

We focussen ons met SOHO op (thuis)ondernemers en kleine bedrijven, en in dit geval op bouwbedrijven met minder dan vijf à tien medewerkers. Maar ook al zijn zij kleiner, en vaak gespecialiseerd, toch kunnen zij online scoren en wel hiermee.

1. Zichtbaar zijn om te inspireren

De Belg heeft een baksteen in de maag, zo luidt de bekende zegwijze. Interesse in bouw is er sowieso vaak wel. Maar om te bouwen, renoveren of decoreren heb je inspiratie nodig. Ben je met je zaak actief in deze markt, dan moet je je producten of diensten voldoende tonen op online kanalen, om voor die inspiratie te zorgen.

Het is als bouwprofessional sowieso een goed idee om je producten of diensten te laten zien via  bijvoorbeeld filmpjes of foto’s. “Zoek aansluiting bij het echte leven van je klanten en verspreid dit op de kanalen waar mensen naar inspiratie zoeken”, oppert Olivier De Laet, die strategic planner is bij Wunderman Thompson en daarvoor creative strategist bij Dallas.

Die kanalen waar bouwprofessionals inspiratie kunnen bieden, zijn sociale media zoals Facebook, Instagram en misschien ook Pinterest. Hier liggen nog mogelijkheden voor bouwbedrijven. Uit cijfers van Statbel blijkt bijvoorbeeld dat 37 procent van de Belgische bedrijven uit de bouwnijverheid (met twee of meer werkzame personen) totaal geen sociale media gebruikt

2. Inhoud bieden om te informeren

Als je geïnteresseerden visueel hebt weten te inspireren, kan dat vervolgens ook inhoudelijk. Hun aandacht is namelijk geprikkeld. Nu is een andere aanpak aan de orde. Je website is in dit stadium het kloppend hart van een goede online marketingstrategie. Het is de plaats waar je je productenaanbod kunt neerzetten. “Toch mag je het absoluut niet zien als een productcatalogus”, stelt Jasper Wouters, ondernemer en eigenaar van The Lead Factory.

Hier is het een kwestie van je (bouw)realisaties en projecten te tonen. “Het kan ook geen kwaad om op je site quotes van tevreden klanten te publiceren, want testimonia maken of kraken je business”, weet Wouters.

Sommige bouwprofessionals onderhouden op hun website ook een blog of rubriek met nieuws of tips. Zo zou je als zelfstandige of klein bouwbedrijf dat zich specialiseert in isolatie een bericht kunnen schrijven met tips om de energiefactuur te verlagen door op een bepaalde manier te isoleren. Denk aan blogs en gidsen via de eigen website of aan how-to-filmpjes (via YouTube).

3. Belang van SEO

Via de zoekmachines zoals Google zullen talloze bedrijven zich met hun website aanbieden als geschikte kandidaat voor bouw- of renovatieprojecten. Maar wanneer iemand in Google op zoek gaat naar een isolatiefirma, een vloerder of een rameninstallateur, kijkt die meestal niet verder dan de eerste pagina(‘s) van de zoekresultaten.

Daarom is het van groot belang dat u online goed zichtbaar bent. SEO (Search Engine Optimization) is één van de tools die hiervoor gebruikt kunnen worden. Hierbij optimaliseert u uw website om op te duiken in de zogenaamde organische (en dus ‘gratis’) resultaten. Aan de hand van landingspagina’s speelt u bijvoorbeeld in op specifieke zoekwoorden die prospecten gebruiken om uw diensten te vinden. En ook technische ingrepen, zoals laadsnelheid of mobiele bruikbaarheid, zijn goed voor bezoekers en zoekmachines. SEO is sowieso een werk op lange termijn en niet altijd toegankelijk voor iedereen, erkent Yohann Le Bris, digital marketing expert bij Proximus Business op. “Het kan een idee zijn om hierbij een beroep te doen op een SEO professional die dit voor jouw zaak kan opzetten, opvolgen en optimaliseren”, stelt Le Bris.

LEES OOK:

4. Mogelijkheden van SEA

Naast SEO is er ook SEA oftewel Search Engine Advertising. Dit zijn de betalende advertenties die bij de zoekresultaten verschijnen. Hier baseert het model zich op cost per click en speelt de wet van vraag en aanbod. De zoekterm ‘loodgieter’ kan bijvoorbeeld duurder zijn dan ‘elektricien’ of ‘bouwbedrijf’, termen waar over het algemeen minder op wordt gezocht.
Tegelijk ligt de drempel voor SEA vrij laag. “Belangrijk voor kleine ondernemers is ook dat je niet meteen grote budgetten nodig hebt om van SEA gebruik te maken. Zeker als je inzet op advertenties die lokaal verschijnen wat voor bouwprofessionals vaak het geval is”, oppert Yohann Le Bris, digital marketing expert bij Proximus Business.

5. Opvolging & customer experience

Inspireren en potentiële klanten naar je website leiden is één ding, het is ook een kwestie om ze verder te helpen. Zo analyseerden Smartyard (een online marktplaats) en consultant Carole Lamarque onlangs 164 bedrijven actief in de bouwsector op hun online inspanningen en resultaten. Daaruit bleek dat de bouwsector over het algemeen goed inzet op hun verkoopkanalen en digitale marketing, maar dat er nog te weinig wordt gefocust op customer experience.

Vergelijk het met de echte wereld: als een consument een showroom binnenstapt, wil men hem of haar zo snel en zo goed mogelijk helpen. Maar soms zijn bouwprofessionals online minder alert.

Op zoek naar een partner die de digitale marketing van je zaak een boost kan geven? Bij Proximus Business kan je hiervoor terecht voor hulp en advies.
Meer info op

www.proximus.be/BusinessBooster