Daarom kiezen steeds meer zakelijke rijders voor een elektrische auto

Zelf rijdt hij vandaag nog met een diesel, maar voor zijn volgende bedrijfswagen gaat fotograaf Rudolf van der Ven elektrisch. Een roadtrip door Frankrijk met de Hyundai KONA Electric wist hem helemaal te overtuigen.
Het valt op dat steeds meer bedrijven en zelfstandigen de voordelen van elektrisch rijden ontdekken. Veelzeggend: in het eerste kwartaal van 2022 werd 86,2 procent van de nieuwe zuiver elektrische auto’s in ons land ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen (cijfers FEBIAC).
​
Uiteraard geeft het fiscale voordeel in veel gevallen de doorslag. Een zuiver elektrische bedrijfswagen is 100 procent aftrekbaar dankzij de nuluitstoot van CO2. Over enkele jaren wordt dat zelfs een voorwaarde om überhaupt nog van dit voordeel te kunnen genieten.
Lagere verbruikskosten
​
Volgens fotograaf en autoliefhebber Rudolf van der Ven, die op reis ging met een Hyundai KONA Electric, spelen er nog meer factoren mee. “Kijk maar naar de huidige brandstofprijzen. De reiskosten met de KONA Electric liggen zeker lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. Mijn roadtrip naar Italië maakte ik met een elektrische wagen en de totale kosten bedroegen toen 147 euro voor in totaal 3.000 kilometer. Dat bedrag betaal je tegenwoordig al bijna voor één volle brandstoftank.”
Acht jaar batterijgarantie
​
Rudolf wijst ook op de lagere Total Cost of Ownership van een elektrische auto. “Je moet altijd de langetermijnkosten bekijken en een elektrische auto vergt minder onderhoud. Ook de batterij gaat gemakkelijk even lang mee als de levensduur van de auto zelf, ook als je er lang mee rijdt.” Hyundai heeft er zelf ook vertrouwen in, want op de batterij van de KONA Electric krijg je acht jaar of 160.000 km fabrieksgarantie.
De compacte SUV KONA Electric is een populaire auto in bedrijfsvloten. Met een aankoopprijs van 36.499 euro (39,2 kWh) of 43.999 euro (64 kWh) en aantrekkelijke leasevoorwaarden is deze stijlvolle SUV relatief toegankelijk. De actieradius bedraagt respectievelijk 305 en 484 km (WLTP). Het viel Rudolf trouwens op dat de boordcomputer van de KONA Electric de actieradius betrouwbaar weergeeft. “Van range anxiety hadden we tijdens de reis geen last.”

LEES OOK:
Comfortabel
​
Samen met vriendin Barbara trok hij deze zomer naar het Franse dorpje Pompaire. Op een week tijd reden ze zo’n 1.600 km, meer dan genoeg dus om de kwaliteiten van de auto te ontdekken. “Meestal zijn elektrische wagens hard geveerd omdat ze meer wegen door de batterij, maar de KONA Electric is zacht. Het voelt alsof je op een kussen rijdt.”
Als professioneel fotograaf is Rudolf vaak onderweg met veel materiaal en dan komt de grote kofferruimte van de KONA Electric goed van pas (332 tot 1.114 liter). “Ik vervoer meerdere koffers, maar ook langwerpige lampen. Aangezien ik vaak grote afstanden afleg, zijn veiligheidsfeatures ook belangrijk, zoals de adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistent. Op de terugweg hebben we de volledige rit met deze Highway Driving Assist gereden. Je rijdt bijna automatisch en hoeft alleen nog het stuur vast te houden. Ik kijk er nu al tegenop om weer in mijn eigen wagen met gewone cruisecontrol te stappen (lacht).”