Consent choices
top of page

Pulsify Medical: van innovatie tot een betere gezondheidszorg in 5 stappen

AANGEBODEN DOOR proximus

pulsify_patch_2021-05-20.jpg

Als mensen uit de hoogtechnologische wereld en de medische wereld elkaar vinden, ontstaat er soms iets heel moois. Een innovatief idee dat leidt tot een product waar op termijn miljoenen mensen beter van worden. Ontdek hoe Pulsify Medical, een Leuvense start-up, het traject aflegt richting innovatie en een betere gezondheidszorg.

Stap 1. Een goed idee

Wanneer het hart wordt onderzocht is dat vaak op basis van elektronische informatie, met als doel te bepalen hoe de zenuwen het hart aansturen. “Daarnaast is er ook de mechanische functie van het hart, de pompfunctie”, vertelt Iwan van Vijfeijken, CEO van Pulsify Medical, “en die is veel moeilijker te meten. Ultrasound lijkt daarvoor de beste technologie, maar momenteel kan dit enkel in een klinische setting als momentopname, met hoogopgeleide specialisten om de beelden correct te interpreteren. Toch droomde men al lang van een oplossing die continu de mechanische werking van het hart kon meten zonder hiervoor de patiënt aan een bed of draad te kluisteren. Hoe meer data je ter beschikking hebt als arts, hoe beter je je patiënt kan begeleiden en de juiste behandeling kan voorschrijven.”

Een goede meting van die pompfunctie kan ook erg nuttig zijn op de spoedafdeling, waar vaak patiënten in shock worden binnengebracht en een goed inzicht in de werking van het hart cruciaal kan zijn. En ook voor andere patiënten, bijvoorbeeld bij chemotherapie, is een continue opvolging van de hartpompfunctie vaak hard nodig. Hoe mooi zou het niet zijn als we op die patiënten een pleister kunnen kleven die deze cruciale informatie betrouwbaar kan meten en registreren, heeft al menig arts verzucht.

“Op langere termijn hopen we dat wereldwijd elke patiënt met een hartaandoening kan worden opgevolgd, waar die zich ook bevindt.”

Stap 2. De juiste ontmoeting 


Pas toen de medische wereld ging samenzitten met de technologische wereld, besefte men dat dit geen onbereikbare droom moest zijn. Imec ontwikkelde de technologie om het geluidsgolvensysteem van een echografietoestel in het klein en kostenefficiënt in te bouwen in een flexibele structuur. Dit is een pleister geworden die op de huid kan worden aangebracht. Professor Jan D’hooge van het universitaire ziekenhuis Leuven, ontwikkelde met zijn team een eerste aanzet voor een slim algoritme voor de pleister om ultrasone beelden van het hart te interpreteren en om te zetten in meetbare parameters.

“De maatschappelijke meerwaarde van onze levensreddende pleisters helpt zeker om durfkapitaal aan te trekken.”

Stap3. De nodige vrijheid

Om de pleister in de juiste omstandigheden te kunnen ontwikkelen, was het belangrijk om het team de nodige vrijheid en zelfstandigheid te bieden. Daarom werd in 2019 besloten om een imec- en KU Leuven spinoff op te richten. “Drie jaar lang werken we daar aan de juiste vormfactor en alle andere parameters die het succes van onze pleister bepalen”, zegt van Vijfeijken, “en we zijn nog wel even bezig, want de zoektocht naar het ideale evenwicht en gewenste resultaat is een uiterst minutieus en intensief werk. Maar onze onafhankelijkheid en vrijheid zorgt er wel voor dat alle focus naar deze oplossing gaat.”

LEES OOK:

Stap 4. Enthousiaste investeerders

Zulke lange zoektocht lukt uiteraard niet zonder partijen die geloven in het project en in het bedrijf. “Pulsify Medical wordt inderdaad gestuwd door venture capital van enkele investeringsfondsen. én ervan is imec.xpand, het investeringsfonds dat gelieerd is aan imec, dat uiteraard het potentieel perfect kan inschatten. Maar ook PMV (Participatie Maatschappij Vlaanderen) van de Vlaamse overheid gelooft voldoende in ons verhaal om er financieel mee in te stappen.”

Het is niet altijd evident om investeerders te overtuigen om aan boord te stappen. Maar Pulsify Medical beschikt over een aantal troeven waaroor durfkapitaal sneller wordt vrijgemaakt, weet van Vijfeijken: “Je moet een stevige bruidsschat kunnen voorleggen, en die hebben we met het gecombineerde en gepatenteerde ‘intellectual property’ van imec en UZ Leuven zeker voorhanden. Wie werkt aan een uniek wereldwijd product dat elders niet te vinden is, heeft ook een sterke troef. En de maatschappelijke meerwaarde van ons eindproduct – een pleister die levens kan redden zonder die levens extra te belasten – speelt zeker in ons voordeel.”

Last but not least: de investeerders moeten er rotsvast in geloven dat als het product er is, het een enorm rendement kan opleveren. Van Vijfeijken: “Met de onmiskenbare voordelen die onze pleister biedt, voor de zorgverstrekkers én voor de patiënt, is ook dat obstakel vlot genomen. Voor alle partijen zou deze pleister immers een veel goedkopere oplossing betekenen dan de huidige oplossingen.”

Stap 5. Een concreet doel, op kortere en langere termijn

De weg van innovatief idee naar volledige doorbraak kent verschillende mijlpalen. En het is goed om zelf ook enkele concrete objectieven vast te leggen waaraan het succes kan worden afgemeten. Voor van Vijfeijken is dit duidelijk: “Onze eerste ambitie is dat onze pleisters worden aangebracht op elke patiënt die op de afdeling intensieve zorgen van het ziekenhuis wordt binnengebracht en waar een hartdefect kan worden vermoed. Zo wordt de patiënt opgevolgd vanaf het eerste moment, en loopt die dus veel minder risico’s. Op langere termijn hopen we dat wereldwijd elke patiënt met een hartaandoening kan worden opgevolgd waar ze zich ook bevinden, en dat de gegevens over de hartwerking voortdurend worden doorgestuurd, opgeslagen en geanalyseerd. Zo zouden we niet enkel de volume data kunnen doorsturen maar de hele beeldsequentie of zelfs de ruwe data zodat de beelden elders gereconstrueerd en uitgelezen kunnen worden. Ervan uitgaande dat dat energie-efficiënter is dan de lokale reconstructie en analyse. Dat zal de levensduur en levenskwaliteit van miljoenen mensen verbeteren.” 

Heading 1

Benieuwd hoe het netwerk van Proximus jouw grootse business-ideeën kan waarmaken?
Ontdek het hier.

bottom of page