Consent choices
top of page

Reizen met een elektrische wagen: hoe doe je dat?

kona-41.jpg

© Rudolf van der Ven

De komende jaren gaan we massaal elektrisch rijden. Maar wat betekent dat voor jouw vakantie? Hoe pak je een trip met een elektrische auto aan? Fotograaf Rudolf van der Ven nam de proef op de som. Samen met vriendin Barbara Symons (en hondje Smokey) trok hij in een Hyundai KONA Electric naar Frankrijk.

Range anxiety of schrik om niet op je bestemming te geraken, speelt nog altijd in de hoofden van sommige bestuurders. Je hebt ongetwijfeld ook al horen vertellen dat je met een elektrische auto niet op vakantie kunt omdat de actieradius niet voldoet of omdat het te moeilijk is om onderweg op te laden. Klopt dat ook in de praktijk? We vroegen het aan Rudolf van der Ven, die begin juli een weekje op vakantie ging met een Hyundai KONA Electric, een compacte elektrische SUV. Met vriendin Barbara, de nodige bagage en de superschattige Smokey ging de reis van Gent naar Pompaire. Dat dorpje ligt bij de middeleeuwse stad Parthenay in het westen van Frankrijk, tussen Nantes en Bordeaux. De elektrische auto kreeg dus een stevig reistraject van bijna 700 kilometer voorgeschoteld.  

LEES OOK:

Goed begonnen

“Een belangrijke tip is om altijd op voorhand te onderzoeken waar je onderweg en in de buurt van je verblijfplaats laadpunten vindt”, adviseert Rudolf. “Wij hebben vooraf ons reistraject uitgestippeld met A Better Routeplanner. Handig, maar helaas hield de route geen rekening met file waardoor we in de heenreis wat tijd verloren rond Parijs.”

Op vakantie met een elektrische wagen komen snelladers goed van pas. “Onze eerste tussenstop om de batterij op te laden was in Baralle, waar snelladers van IONITY staan”, vertelt Rudolf. IONITY is een netwerk met meer dan 400 snellaadstations in 24 Europese landen waarvoor verschillende autoconstructeurs (onder meer Hyundai) de handen in elkaar sloegen. “We kwamen in Baralle toe met nog ongeveer 25 procent van de batterij en in 40 minuten konden we laden tot 80 procent. Tijdens de trip hebben we meestal tot 80 procent geladen, want daarboven gaat het bij elektrische auto’s altijd wat trager. Het laden verliep perfect met de Stroohm-laadpas die bij deze Hyundai hoort.”

kona-70.jpg

Daarna volgden nog twee probleemloze tussenstops om bij te laden, in Parijs en Blois. “We moesten nergens aanschuiven. Vooraf had ik me wel afgevraagd met hoeveel procent we zouden aankomen in het vakantieverblijf in Pompaire. Volgens A Better Routeplanner zou dat slechts 10 procent zijn, wat natuurlijk niet ideaal is. Maar uiteindelijk zijn we met bijna 40 procent aangekomen. We moesten dus niet meteen op zoek naar een laadpaal.”

Middeleeuws én modern

Laadmogelijkheden vond Rudolf op zo’n tien minuten rijden van Pompaire, in Parthenay. “Hoewel Parthenay een middeleeuws stadje is, staan er heel veel laadpunten. En ze zijn nog snel ook. Dat hebben we ontdekt dankzij het navigatiesysteem van de KONA Electric. Op de kaart zie je aan de rechterzijde altijd het dichtstbijzijnde laadstation en de afstand. Ook handig is dat je een filter kunt instellen, zodat het systeem alleen laadpunten met een bepaalde laadsnelheid toont. Ik schrok ervan hoeveel laadlocaties we onderweg tegenkwamen, meestal op 2 à 3 kilometer.”

kona-38.jpg

Betrouwbaar rijbereik

De KONA Electric haalt met zijn batterij van 64 kWh een rijbereik tot 484 kilometer. “Zelfs met de kleinere batterij van 39,2 kWh (305 km actieradius) kun je nog perfect op vakantie, want wij hadden tijdens onze reis altijd nog veel marge bij de laadpunten”, vertelt Rudolf. Als autofotograaf rijdt hij geregeld met elektrische wagens en er viel hem iets op aan de KONA Electric. “In sommige elektrische auto’s daalt het rijbereik dat je in de boordcomputer ziet heel snel en dat veroorzaakt range anxiety. Bij de KONA Electric is het eigenlijk omgekeerd en zie je meteen het worstcasescenario. Een paar keer hadden we bij aankomst meer kilometers over dan de voorspelling. Van het begin tot het einde van de vakantie was er op geen enkel moment ongerustheid.”

“Voor de terugrit hadden we maar twee laadpauzes gepland, in Tours en Saint-Witz, een voorstad van Parijs. Ik vond het toch wel straf dat we in één ruk konden doorrijden naar Gent, waar we uiteindelijk nog 15 procent over hadden. Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar geweest zijn met een elektrische auto. Het bewijs dat de batterijen een gigantische evolutie hebben doorgemaakt”, besluit Rudolf.

Meer weten over de Hyundai KONA Electric?
 
Maak hier kennis met deze elektrische SUV.

Heading 1

bottom of page