Consent choices
top of page

Start-up De Broodenier zet in op zuurdesem én online aanwezigheid

AANGEBODEN DOOR PROXIMUS

DeBroodenier.jpg

De Broodenier is de toepasselijke naam van de nieuwe zaak van Michiel (26) en Hilke (28) Baumers, broer en zus. Hun ambachtelijke bakkerij laat zich samenvatten in drie trefwoorden: zuurdesem, assortiment én online. “Als je alles optelt, is onze online aanwezigheid erg belangrijk.”

Michiel Baumers is bio-ingenieur van opleiding. “Na mijn humaniorastudies heb ik gedurende een jaar een bakkersopleiding gevolgd. Een bakkerij beginnen, was altijd mijn droom. Maar eerst heb ik mijn diploma bio-ingenieur afgemaakt aan de KU Leuven, en dan twee jaar als praktijk-assistent aan de universiteit gewerkt.”

Intussen begon het bij Michiel toch te kriebelen. Hij bakte al brood op bestelling in bijberoep via een online dienst. Toen hij in de Mechelsestraat in Leuven een leegstaande pand zag, waagde hij de sprong en begon samen met zijn zus Hilke een ambachtelijke bakkerij. Met deze drie speerpunten:

1. Zuurdesem voor betere worklife balance

Wit brood gaat niet door de handen van broer en zus. Enkel grijze en donkerdere broden. “We bakken met zuurdesem. In combinatie met iets langere rijstijden zorgt de desem voor een smaakvol brood”, vertelt Michiel Baumers.

Maar die langere rijstijden hebben ook een ander voordeel buiten de smaak. “Wij doen de voorbereiding één dag op voorhand, zodat het brood tijdens de nacht kan rijsen. Hierdoor hoeven we pas om zes uur ’s ochtends op te staan. In het weekend is dat om vijf uur ’s ochtends. Dat is nog haalbaar. Toen ik begon als bakker had ik me voorgenomen om niet de hele nacht aan het werk te zijn. Zo willen we de balans tussen werk, vrije tijd en familie bewaren. Op dinsdag en woensdag is onze bakkerij overigens gesloten, dan nemen wij ons weekend”, aldus Baumers.

2. Beperkt assortiment, met zoet voor extra rendement

In het brodenaanbod van De Broodenier zitten dagelijks drie verschillende broden, maar afwisseling wordt gegarandeerd. “In totaal zitten ongeveer tien broden in ons assortiment. We houden dat bewust beperkt, ook om het praktisch haalbaar te houden voor onszelf.”

Brood is de basis van het aanbod, maar de bakkerij biedt ook allerlei lekkernijen aan zoals chocoladebroodjes, croissants, chocolade-en krentenbollen en kaneelrolletjes, ook een van hun specialiteiten. Overdaad wordt het evenwel nooit. “We leggen onze toog bewust niet vol met bakkerijproducten. Omdat we mikken op kwalitatief ambachtelijk werk”, oppert hij.

Deze zoete lekkernijen zijn een aanvulling op het aanbod. En het draagt bij tot het rendement van de starter. “Wij merkten al snel dat als mensen brood kwamen kopen, ze ook iets zoets erbij kochten”, vertelt hij. “Toen we met de zaak begonnen hadden we echt geen idee wat het qua business ging geven. Maar nu we een dikke twee maanden verder zijn, mogen we echt niet klagen over hoe de zaken gaan. De buurt keek uit naar onze komst. Ook omdat er nog maar weinig ambachtelijke bakkers zijn.”

Vermits wij dagelijks een drietal broden bakken, komen mensen graag op de website kijken wat die dag in onze winkel ligt.”

LEES OOK:

newbrand_sjosuur.jpg
SOHO_luxemerken.jpg
Soso_Website.jpg
Soso_Business_wetten.jpg

3. Website voor productinformatie en bestellingen

Het is opmerkelijk voor een bakker met een fysieke winkel, maar online speelt een belangrijke rol. Enerzijds is er de website zelf. “Vermits wij dagelijks een drietal broden bakken, komen mensen graag op de website kijken wat die dag in onze winkel ligt.”

Anderzijds is er de online bestel- en afhaaldienst zelf. “Dat heb ik overgehouden van toen ik broden bakte in bijberoep”, vertelt hij. Is zo’n online dienst al populair? “Dat is beperkt. Zeker tijdens de week komen de meeste mensen het liefst gewoon naar de winkel. In het weekend is het wat drukker. In totaal denk ik dat in het weekend 10 à 20 procent van onze verkoop online verloopt. Maar we leveren ook aan de horeca, en daar is het allemaal online bestellen. Met de feestdagen plannen we overigens om alleen op bestelling te werken.”

In het weekend verloopt 10 à 20 procent van onze verkoop online

En… sociale media om jezelf in de markt te zetten

Ten slotte zijn er nog de sociale media waar De Broodenier graag gebruik van maakt. “Voor we begonnen was dat dé manier om mensen te bereiken. Je bereikt namelijk ook mensen die de mensen kennen die jij kent”, klinkt het. “We gebruiken vooral Facebook en Instagram, die allebei een verschillend publiek aanspreken”, aldus Baumers. Bij Instagram, dat vaak jongere gebruikers telt, gaat het vooral om de visuele beleving. “Zo zetten wij als ambachtelijke bakkerij niet enkel foto’s van onze broden op sociale media, maar ook van onze atelier zelf. Onze winkel en bakkerij zijn namelijk één ruimte”, vertelt hij.


Facebook, dat een groter publiek aanspreekt, dient voor ondernemers vaak voor het aanbieden of aanprijzen van hun producten en diensten. Bij De Broodenier zullen ze bijvoorbeeld af en toe op bepaalde dagen nog enkele overtollige lekkernijen aan te prijzen via Facebook. “Omdat wij in Leuven gevestigd zijn, is ook ons publiek wel jonge en urban. Zij staan ook wel open voor een bakker met een niche-aanbod als het onze. En via sociale media kunnen wij hen in onze stedelijke context ook makkelijk bereiken.”

Voor startende ondernemers die hun eerste stappen online willen zetten, biedt Proximus een waaier van diensten aan, waaronder de creatie van hun website en webshop, maar ook een gratis contentplatform, Start Like a Pro, waar ze heel wat tips en inspiratiebronnen vinden om goed te kunnen starten met hun zaak.

ctabtn.jpg
bottom of page