Consent choices
 

Waarom steeds meer zakelijke rijders voor een elektrische auto kiezen

kona-44.jpg

© Rudolf van der Ven

Zelf rijdt hij vandaag nog met een diesel, maar voor zijn volgende bedrijfswagen gaat fotograaf Rudolf van der Ven elektrisch. Een roadtrip door Frankrijk met de Hyundai KONA Electric wist hem – voor zover dat nog nodig was – helemaal te overtuigen. En hij is zeker niet alleen: steeds meer zakelijke rijders maken de switch.

Het valt op dat steeds meer bedrijven en zelfstandigen de voordelen van elektrisch rijden ontdekken. De verkoop van elektrische wagens zit al enkele maanden stevig in de lift en dat is vooral te danken aan de bedrijfswagens. Veelzeggend: in het eerste kwartaal van 2022 werd 86,2 procent van de nieuwe zuiver elektrische auto’s in ons land ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen (cijfers FEBIAC). 

Uiteraard geeft het fiscale voordeel in veel gevallen de doorslag. Een zuiver elektrische bedrijfswagen is 100 procent aftrekbaar dankzij de nuluitstoot van CO2. Over enkele jaren wordt dat zelfs een voorwaarde om überhaupt nog van dit voordeel te kunnen genieten. Niet-emissievrije bedrijfswagens besteld vanaf 1 januari 2026 zullen namelijk niet meer aftrekbaar zijn.

Lagere verbruikskosten

Volgens fotograaf en autoliefhebber Rudolf van der Ven, die begin juli op reis ging naar Frankrijk met een Hyundai KONA Electric, spelen er nog meer factoren mee. “Kijk maar naar de huidige brandstofprijzen. Toen ik onlangs ging tanken, moest ik meer dan 2 euro per liter diesel betalen. De kosten van de reis met de KONA Electric liggen zeker lager in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor, zelfs al betaal je aan snelladers op reis meer dan bijvoorbeeld thuis of op het werk. Mijn vorige roadtrip naar Italië was ook met een elektrische wagen en de totale kosten bedroegen toen 147 euro voor in totaal 3.000 kilometer. Dat bedrag betaal je tegenwoordig al bijna voor één volle brandstoftank.”

kona-64.jpg

Acht jaar batterijgarantie

Rudolf wijst ook op de lagere Total Cost of Ownership van een elektrische auto. “Je moet altijd de langetermijnkosten bekijken en een elektrische auto vergt minder onderhoud. Vroeger was het argument tegen een elektrische wagen dat de batterij degradeert en na enkele jaren vervangen moest worden, maar dat is al lang niet meer het geval. De batterij gaat gemakkelijk even lang mee als de levensduur van de auto zelf, ook als je er lang mee rijdt.” Hyundai heeft er zelf ook vertrouwen in, want op de batterij van de KONA Electric krijg je acht jaar of 160.000 km fabrieksgarantie.

De compacte SUV KONA Electric is een populaire auto in bedrijfsvloten. Je ziet hem onder meer bij Coca-Cola, de Vlaamse Overheid en verschillende politiezones. Met een aantrekkelijke aankoopprijs en dito leasevoorwaarden is deze stijlvolle SUV relatief toegankelijk. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 305 km (batterij van 39,2 kWh) of 484 km (64 kWh). Het viel Rudolf trouwens op dat de boordcomputer van de KONA Electric de actieradius betrouwbaar (en zelfs eerder voorzichtig) weergeeft. “Van range anxiety hadden we tijdens de reis geen last.”

LEES OOK:

kona-67.jpg

Comfortabel

Samen met vriendin Barbara (en hondje Smokey) trok hij op vakantie naar het Franse dorpje Pompaire, dicht bij Parthenay in het westen tussen Nantes en Bordeaux. Op een week tijd reden ze zo’n 1.600 km, meer dan genoeg dus om de kwaliteiten van de auto te ontdekken. “Meestal zijn elektrische wagens hard geveerd omdat ze meer wegen door de batterij, maar de KONA Electric is zacht. Het voelt alsof je op een kussen rijdt.”

Als professioneel fotograaf is Rudolf vaak onderweg met veel materiaal en dan komt de grote kofferruimte van de KONA Electric goed van pas (332 tot 1.114 liter). “Ik vervoer meerdere koffers, maar ook langwerpige lampen. Aangezien ik vaak grote afstanden afleg, zijn veiligheidsfeatures ook belangrijk, zoals de adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistent (om automatisch de afstand tot de voorligger te bewaren en binnen de rijstrook te blijven, n.v.d.r.). Op de terugweg hebben we de volledige rit met deze Highway Driving Assist gereden. Je rijdt bijna automatisch en hoeft alleen nog het stuur vast te houden. Ik kijk er nu al tegenop om weer in mijn eigen wagen met gewone cruisecontrol te stappen (lacht).”

Ook benieuwd naar de Hyundai KONA Electric?
Ontdek hem hier
of  vraag een offerte op maat van jouw bedrijf.

Heading 1