Consent choices
 

Zes digitale tips voor horecaondernemers

AANGEBODEN DOOR proximus

zes-digitale-tips-voor-horecaondernemers.jpg

Van reviews en Booking.com tot Instagram en Google My Business: digitale aanwezigheid is ook voor kleine horecaondernemers cruciaal. Natuurlijk is er een verschil in de aanpak van een hotel, restaurant of café, maar in dit artikel bundelen we de tips die voor elk van hen van tel zijn.

LEES OOK:

Deze zes aandachtspunten en tools kunnen alvast een groot verschil maken.

1. De juiste kanalen

 

Een website kan nog steeds belangrijk zijn voor een horecazaak om zichzelf te presenteren. Op de inhoud die daar verschijnt heeft u namelijk zelf alle vat. Daarnaast zijn er ook heel wat horecazaken actief op social media, zoals Facebook of Instagram, met name om interactiviteit te bewerkstelligen. Uit cijfers van Statbel blijkt dat 39 procent van de Belgische hotels en restaurants (= verschaffen van accommodatie en maaltijden, cijfers voor 2021) twee of meer sociale media gebruikt. 31 procent gebruikt één social medium (zoals Facebook).  Slechts 3 procent gebruikt drie sociale media of meer.

Heel specifiek voor deze sector zijn boekingssites, zoals Booking.com of Trivago. Zij hebben een andere functie dan de eigen website van een hotel. Wil een website van een hotel zichzelf presenteren met prijzen, kamers en aanbiedingen, dan willen boekingssites u helpen om makkelijk uw weg te vinden binnen een breed aanbod aan hotels en daarmee uw boeking vergemakkelijken

2. Foto’s en video

Naast de kanalen is er ook de inhoud. Horeca is een erg visueel gegeven. De zaak kan nog zulke mooie kamers en heerlijke gerechten hebben, als deze niet goed gefotografeerd worden, zien enkel de bestaande klanten (eens ter plaatse) hoe mooi de kamers of lekker de gerechten zijn. Goede foto’s zijn daarom cruciaal om klanten aan te trekken. Dat geldt ook voor video: beelden zijn inspirerend. En zoals we al langer wisten: een beeld (of bewegende beelden) zegt meer dan duizend woorden.

3. Bedrijfsprofiel beheren

Veel klanten komen bij u als horecazaak terecht via zoekmachines als Google. Een erg voor de hand liggende tool daar is alvast Google MyBusiness of Google Mijn Bedrijf. Voor pakweg hotel- en restauranthouders is het goed om te weten dat je een groot deel van de regie van Google Mijn Bedrijf zelf in handen hebt. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf foto’s uploaden, openingstijden aanpassen en een aantrekkelijke beschrijving toevoegen.

Al gelden voor deze sector ook nog heel veel andere bedrijfsprofielen op zoekmachines en platformen, zoals Tripadvisor, Booking.com of thefork. “Op zoveel zoekmachines en platformen aanwezig zijn, is interessant en belangrijk in functie van uw online visibiliteit”, oppert Yohann Le Bris, digital marketing expert bij Proximus Business. “Maar het lijkt natuurlijk een hoop werk, zeker als je – zoals veel ondernemers in de horeca – lange dagen aan de slag bent. Al mag dat je niet ontmoedigen, want weet dat er ook toepassingen of apps zijn van waaruit je op al die platformen je inhoud efficiënt kan beheren.”

4. SEO en BEO

SEO staat voor search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie. Onderzoek welke zoekwoorden uw doelgroep gebruikt op zoekmachines als Google (bvb via Keyword Planner). Zo kunt u uw geografische focus instellen naast een generieke term (“restaurants”), zodanig dat u beiden kan combineren (“restaurants in Aalst, Berg, Genk”). Of in combinatie met niche-specifieke termen als “Indisch restaurant” of “wellness hotel”.

Ondernemer Bart-Jan Leyts van Loreca Consultancy wijst ook op het toenemend belang van BEO of Booking Engine Optimalisatie. “Dit is dus het hoger waarderen van bijvoorbeeld een hotel op een boekingswebsite als Airbnb of Booking.com”, stelt hij. “Als een klant dan zoekt naar het desbetreffende hotel of B&B, dan stijgen de kansen op een boeking door de consument.”

5. Advertenties

Naast SEO is er ook SEA oftewel Search Engine Advertising. Dit zijn de betalende advertenties die bij de zoekresultaten verschijnen. Hier baseert het model zich op cost per click. Tarieven per zoekwoord worden grotendeels bepaald volgens vraag en aanbod, al kan u ook al voor een beperkt budget adverteren, zeker als uw doelgroep en locatie verfijnd zijn. Ook via sociale media als Facebook en Instagram kan u gericht adverteren zonder grote budgetten in te zetten.

6. Last but not least: reviews

De horeca is het meest gevoelig aan wat klanten online schrijven over het eten, de service, de sfeer en gezelligheid. En de invloed van reviews neemt nog verder toe. Uit cijfers van Bright Local blijkt dat restaurants van alle sectoren dé sector is waarvan (potentiële) klanten het meest de reviews lezen, hotels staan in deze lijst op de tweede plaats.

Reviews zijn belangrijk voor horecaondernemers. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie. U kan actief recensies vragen aan tevreden gasten. Horeca Vlaanderen, dat ook over dit thema opleidingen verzorgt aan zijn leden, is overigens van mening dat horecaondernemers zelf ook moeten kunnen reageren op reviews over hun eigen zaak. Veel reviews geven een goede indruk, en ook een goed beeld van wat de gemiddelde klant ervan vindt. Hou er tot slot zeker ook rekening mee dat u altijd over recente reviews beschikt.

 

Op zoek naar een partner die de digitale marketing van je zaak een boost kan geven?
Bij Proximus Business kan je hiervoor terecht voor hulp en advies.
Meer info op

www.proximus.be/BusinessBooster