Consent choices
top of page

Zo scoren beautyondernemers online

AANGEBODEN DOOR proximus

beaute_en_ligne.jpg

Als er een sector is die door corona een digitale boost kreeg, dan geldt dat zeker voor de beautysector. Heel wat ondernemers maakten van die periode gebruik om hun online aanpak en aanwezigheid op sociale media te verbeteren. En dat was vaak ook wel nodig. Maar welke online wapens heb je als schoonheids- of kapperssalon?

Een eigen website is onmisbaar

Een website is een onmisbaar onderdeel van een schoonheids- of kapperssalon. Hij zorgt voor gebruiksvriendelijkheid bij de klanten, maar ook voor een hoge mate van efficiëntie binnen bijvoorbeeld je salon. Zo kun je in een oogopslag zien welke soorten behandelingen er op de planning staan, en wat erbij komt kijken. “Een online boekingssysteem is ook een must. Want je wilt liever niet gestoord worden als je met een klant bezig bent met een behandeling”, vertelt Vicky Vermeiren, die zich als businesscoach specifiek richt op de beautysector.
Het bouwen en onderhouden van je eigen salonwebsite kan echter nog vrij ingewikkeld en tijdrovend zijn. “Opteer daarom voor professionals”, suggereert Vermeiren. Soms bieden eenvoudige doe-het-zelfsystemen zoals Weebly uitkomst. Maar ze zijn beperkt qua mogelijkheden en je krijgt geen hulp van experts.

Zorg dat je gevonden wordt

Waarmee we bij tip twee zijn: vindbaarheid en zichtbaarheid zijn cruciaal voor een beautyprofessional. Grofweg kun je dus stellen dat wanneer er een nieuwe salon gezocht wordt, in acht à negen van de tien gevallen de potentiële klant even gaat kijken via een zoekmachine als Google. En dan kijken die klanten ook vooral naar de eerste pagina(‘s) van de zoekresultaten. Zoekmachineoptimalisatie, ook bij de bouw van de website, is daarom cruciaal. Yohann Le Bris, digital marketing expert bij Proximus Business, benadrukt in dit kader ook het belang van lokale vindbaarheid. “Want om naar de kapper te gaan, wil je niet per se ver rijden. En lokale vindbaarheid gebeurt via Google. Maar ook eventueel via online lijsten of op de website van de gemeente”, stelt Le Bris.

Toon jezelf

Ook een goede manier om beter gevonden te worden, zo oppert Yohann Le Bris van Proximus Business, is Google My Business, waarmee je beheert hoe je bedrijf wordt weergegeven in Google. Hieronder vallen de bedrijfsvermeldingen die met een landkaart worden weergegeven boven de zoekresultaten en over het blok met bedrijfsinformatie dat rechts naast de zoekresultaten verschijnt, wanneer je naar een specifiek bedrijf zoekt. “Zet bij die bedrijfsvoorstelling best ook een foto van je zaak. En eigenlijk ook een foto van jezelf als ondernemer. Het is in deze sector cruciaal om een vertrouwensband op te bouwen”, vult Vicky Vermeiren aan.

Steel de show met foto’s

Mooie, professionele foto’s zijn, zeker in de beautysector, een must. Via sociale media zoals Instagram ben je bijvoorbeeld in staat om foto’s te plaatsen van haarstijlen die je kunt laten zetten, behandelingen die je kunt volgen of speciale producten die je als klant kunt aankopen. Gebruik in functie hiervan kanalen als Instagram om bijvoorbeeld de nieuwste realisaties - van kapsels tot manicure - visueel te tonen.
Eigen foto’s zijn zeker authentiek, maar opteer zeker voor foto’s die professioneel ogen. Huur als dat kan een professionele fotograaf in voor het maken van mooie plaatjes van jouw salon voor op je website en sociale media. “Ik raad beautyondernemer s aan om elk kwartaal een fotoshoot te (laten) doen. De behoeftes van de klanten veranderen, en de producten ook. Maar zo heb je tijdens zo’n kwartaal toch een mapje met foto’s beschikbaar die je kunt gebruiken.”

Interactie en communicatie

Sociale media maken het voor kappers- en schoonheidssalons mogelijk om een grote community van klanten op te bouwen. Dat kan organisch, maar ook via advertenties. Sociale media zoals Facebook, Instagram en zelfs TikTok zijn voor beautysalons of kappers zeker een mogelijkheid tot interactie, zoals via stories. Die interactie kan alle kanten uit: van de vraag rond feedback over een product of behandeling, tot de mening van klanten over een nieuwe trend of een vraag aan welke nieuwe behandeling behoefte is. “De schoonheidssector is een heel persoonlijke sector. Klanten kennen je persoonlijk, maar kunnen je ook claimen”, stelt Vicky Vermeiren.

Doelgericht focussen

Belangrijk bij sociale media is om onze focus zo doelgericht mogelijk in te zetten. “Focus op de doelen van je zaak”, oppert de coach. “Zorg daarom dat je als beautyondernemer bewust bent van je eigen gebruik op sociale media en gebruik je beschikbare tijd optimaal in functie van je eigen zaak. Je kunt gaan kijken bij leveranciers of concurrenten, maar focus vooral op je eigen zaak en eigen kracht.”

Sociale media zitten overigens in de lift bij de doelgroep. Uit een Nederlands onderzoek van Coiffure Media Group en Aimy Kapperssoftware onder 535 kappers bleek dat 22 procent van de Nederlandse kappers zichzelf als prioriteit stelden om de inzet van sociale media te verhogen tijdens de coronacrisis. Vermeiren kan zich daar in vinden. “Corona heeft de beautysector gedigitaliseerd. Bij sommigen was dat ook echt nodig. Waren sociale media vroeger eerder een nice to have, dan zijn ze vandaag haast een must.”

LEES OOK:

Communiceren met klanten is meer dan mailen

Ook digitale communicatie is natuurlijk belangrijk voor beautyondernemers. Dat kan via e-mail, maar ook via Messenger of zelfs Whatsapp, dat ook een businessversie heeft. Zo kun je via Facebook Messenger of via WhatsApp Business je openingstijden instellen, kun je klanten buiten de werktijden eenvoudig een automatische melding sturen hierover, of verwijzen naar de website of URL om bijvoorbeeld een behandeling in te plannen. Dergelijke chatbots duiken bij retailbedrijven bijvoorbeeld vaak op. “Dat zien we nog minder in onze sector. Slechts een minderheid van de beautyondernemers gebruikt deze toepassingen, al doen ze er wel hun voordeel mee. Heel veel vragen van klanten die digitaal binnenkomen, zijn namelijk dezelfde. En dan is het echt wel efficiënt om dat te automatiseren.”

Op zoek naar een partner die de digitale marketing van je zaak een boost kan geven?
Bij Proximus Business kun je hiervoor terecht voor hulp en advies.
Meer info op
www.proximus.be/BusinessBooster

bottom of page