Consent choices
 

Vijf digitale tips voor kleine retailers

AANGEBODEN DOOR proximus

5-ditigitale-tips-voor-kleine-retailers.jpg

Internet heeft de retailsector op zijn grondvesten doen daveren. Uitdagingen zijn er te over voor de kleine winkelier, maar zeker ook kansen. Met enkele slimme digitale trucs en tools kunt u een grote impact bekomen. Wij overlopen er vijf cruciale.

We focussen ons in dit artikel op kleine retailers uit diverse sectoren. En we leggen nadruk op de kracht van online. Want vergis u niet: voor zowel klassieke als online winkels begint de zoektocht van de (potentiële) klant vaak online. Met deze aandachtspunten en tools kan elke retailer digitaal scoren.

1. E-commerce versus website

E-commerce heeft een grote impact op retailers. Het aankoopgedrag van klanten gaat vandaag niet meer uit van het aanbod in de winkel, maar is gestuurd door de vraag. Al is de impact van e-commerce sterk afhankelijk van de sector. Bij de klassieke supermarkt of voedingswinkel zit slechts een fractie van de omzet online. Maar bijvoorbeeld bij mode of multimedia ligt dat aandeel hoger. Omdat het leeuwendeel van de omzet vaak uit fysieke winkels komt, moet de website van een retailer daarom nog altijd meer zijn dan alleen een webshop. En heeft die best als doel om mensen naar de (echte) winkel te leiden.

De retailers die het goed doen in e-commerce, hebben vaak een heel specifiek nicheproduct. Volgens vakfederatie SafeShops telt ons land intussen al 56.642 webshops. 17,5 procent meer dan in 2020. Nieuwkomers situeren zich vooral in het micro en kleine segment van de markt. Samen zijn zij goed voor 97 procent van het totaal aantal Belgische webshops.  “België is gekend als een sterk KMO-land en dat vinden we ook terug in ons online landschap”, stelt Greet Dekocker, managing director van SafeShops.be, die absoluut in de groei van e-commerce gelooft. “Het veranderde ‘online’ gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit nog.”

2. E-mailmarketing

E-mail blijft zelfs anno 2022 een krachtig instrument voor retailers. U kan potentiële klanten informeren van acties en de band met bestaande klanten warmhouden. Want klanten die eerder al iets via uw webshop kochten en tevreden zijn, zijn makkelijker te overtuigen dan nieuwe klanten. Stuur hen bijvoorbeeld op regelmatige basis een mail met nieuws of promotionele acties.
E-mailmarketing kan heel eenvoudig gebeuren, maar ook meer geavanceerd. Zo kunt u gesegmenteerde campagnes verzenden op basis van bijvoorbeeld de aankoopgeschiedenis van uw klanten en hun onlinegedrag, zoals hun zoektocht naar specifieke productpagina’s.

3. Lokalisatie (via SEO)

Ook zoekmachines als Google helpen u als winkelier. Dat begint in eerste instantie al met een bedrijfsprofiel, zoals op Google My Business. Dat is een absolute must-have voor een fysieke winkel. Enerzijds omdat het potentiële klanten meteen vertelt waar uw winkel zich bevindt en (heel belangrijk) wat de openingsuren zijn. Ook verhoogt zo’n bedrijfsprofiel de vind- en zichtbaarheid in de zoekmachine.


Daarnaast kan u als retailer via zoekmachine-optimalisatie (search engine optimization of SEO) zorgen dat u beter scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit kan onder meer door op uw website zoektermen te gebruiken die overeenkomen met de termen die potentiële klanten doorgaans gebruiken. Binnen SEO is het als retail ondernemer met name belangrijk om u te richten op lokale SEO. Zo zorgt u ervoor dat u goed wordt gevonden door mensen die zich bij u in de buurt bevinden. Zo zoeken mensen eerder op ‘modewinkel Antwerpen’ of ‘bio Luik’.

4. Interactiviteit en community building (via Facebook of Instagram)

Sociale media zijn voor winkeliers erg van tel in functie van interactiviteit en updates. U kunt er regelmatig updates delen met uw klanten, uw producten promoten en evenementen creëren. Ga de interactie met uw klanten aan. Zoek een goede mix met elementen als (product)informatie, reclame, wedstrijden, events,…. Video’s zijn vaak ook een meerwaarde. In Nederland ontstond het succesvolle programma Chateau Meiland simpelweg doordat de eigenaars van de decoratiewinkel (toen ze nog onbekend waren) wekelijks een leuk filmpje maakten over het aanbod in hun winkel, dat telkens viraal ging. Zo raakten ze bekend.
 
De meeste retailers of webshops gaan actief aan de slag met Facebook. Ook Instagram kan voor u een invloedrijk platform zijn, met een groot bereik en een hoge mate van engagement. Gebruikers maken er graag een connectie met merken en producten. Sociale media als Facebook en Instagram zijn ook cruciaal bij het opbouwen van een online reputatie en in functie van community building. “De sterkste reclame is namelijk als klanten hun ervaring met jouw merk (proactief) delen of gewoon meegeven als ze iets online kopen of geïnteresseerd zijn. Zo bouw je een online community, reputatie en vertrouwen op, omdat klanten zien dat er échte mensen achter het merk staan”, aldus Yohann Le Bris, Digital Marketing expert bij van Proximus Business

LEES OOK:

5. Personalisatie (via social ads of Adwords)

Als u er als retailer in slaagt om de juiste gepersonaliseerde inhoud naar de juiste persoon in de juiste context op het juiste moment aan te bieden, heeft u een streepje voor. Dat kan op diverse manieren, zoals via e-mailmarketing of via sociale media. En vaak ook aan een beperkt en afgelijnd budget. Het aantal handelaars dat actief is met verkoop via sociale media, is volgens ondernemersfederatie Unizo bijvoorbeeld gestegen van 44 procent in 2018 naar 70 procent in 2020.

Op Facebook kunt u bijvoorbeeld uw advertentie aan een specifieke groep gebruikers tonen, waardoor u makkelijk uw doelgroep bereikt. In Google kunt u met behulp van Adwords een campagne opzetten waarbij zoekers bij het ingeven van specifieke termen uw advertentie te zien krijgen. Ook bij zoekmachines als Google richt u zich met relevante keywords (search engine marketing of sea)  op een specifieke doelgroep of regio. “De technologie die het met online advertising mogelijk maakt om je als winkelier zeer precies te richten en te personaliseren is vandaag bereikbaar en betaalbaar, ook voor kleine ondernemers”, stelt Yohann Le Bris van Proximus Business. “Die kans moet je grijpen. Het zou jammer zijn om er geen gebruik van te maken.”

Op zoek naar een partner om de digitale marketing van je zaak een boost te geven?
Bij Proximus Business kan je hiervoor terecht voor hulp en advies. Meer info op
www.proximus.be/BusinessBooster